TRIPPLE BOTTOM LINE ...
Dzisiaj każda organizacja, jeśli chce odnosić sukcesy na rynku, musi spełniać oczekiwania swoich odbiorców (stakeholders), i to nie tylko w kwestiach ekonomicznych, finansowych, ale także społecznych i środowiskowych. Płaszczyznę, która jest miejscem, gdzie te wszystkie czynnik spotykają się ze sobą, nazywany w skrócie zrównoważonym rozwojem (sustainability).
Powiedzmy to jasno: dotychczas rzadko który dyrektor finansowy (czy też księgowy) w firmie miał do czynienia z takimi "miękkimi" czynnikami zarządzania jak relacje ze społeczeństwem, CSR, jakość produktów, analiza efektywności energetycznej czy dobry wizerunek. Tradycyjnie zajmując się cyferkami, nie musiał(a) przejmować się relacjami ze społeczeństwem, ale świat się zmienia i organizacje biznesowe razem z nim. Konsumenci, klienci, partnerzy żądają od firm, by te widziały, czuły i realizowały związek pomiędzy ich ekonomiczną rentownością i wynikami a tym, co właściwie robią w społeczeństwie. W skrócie: dzisiaj nie wystarczy nawet akcjonariuszom to, że osiągamy zyski. Liczy się to, jak to robimy i jaka jest nasza wizja długoterminowego rozwoju.
Rola dyrektorów finansowych, niejako bez ich woli, znacznie się poszerzyła. Tak jak ilość informacji o firmie, które dzisiaj może bez problemu znaleźć przeciętny odbiorca - niezależnie, czy będą to obroty, liczba zatrudnionych czy poziom emisji i zużycia energii. W przypadku osób zarządzających finansami, muszą oni być gotowi na odpowiadanie na czasem trudne pytania interesariuszy, szczególnie w takich obszarach jak:
- relacje inwestorskie;
- raportowanie na zewnątrz danych (giełdowe, społeczne, do partnerów biznesowych);
- kontrola operacyjna,
- czy zarządzanie ryzykiem finansowym i pozafinansowym.
Na następnych stronach kilka informacji o tych obszarach, gdzie rola dyrektorów finansowych (CFO, chief financial officer) w kwestiach zrównoważonego rozwoju szczegolnie wzrosła.
Redakcja Mój Ogrodnik
Dokument How sustainability has expanded the CFO's role do ściągnięcia.