Moda na EKO ... w zarządzaniu
Obserwując działalność polskich firm nie pokusiłabym się o stwierdzenie, że zarządzanie odpowiedzialnością i ekologią będzie niedługo głównym warunkiem prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce i na świecie, oraz że tradycyjna koncepcja organizacji i zarządzania, polegająca na koncentrowaniu uwagi wyłącznie na wewnętrznych problemach firmy, to za mało, aby skutecznie funkcjonować.
Firmy mówią o ekologii, ale co to oznacza? Ekologia jest modna, wiec na wszelki wypadek warto ją wykorzystywać. Ekologia z pewnością nie zaszkodzi. Nie zaszkodzi też stworzenie programu działań na rzecz środowiska i społeczeństwa, szczególnie, gdy większość z deklarowanych działań jest albo bezkosztowych, albo moze przynieść natychmiastowe zyski marketingowe. Dlatego nie powinno dziwić, że firmy korzystają z dobrodziejstw ekologii.
Pytanie ma głębsze podłoże: na ile zarządzanie środowiskowe wpisało się trwale w system zarządzania firmą i pozostanie w niej na lata, a ile z tego przepadnie z odchodzącą modą.
Odpowiedzi należy odczytać rozumiejąc cel i sens funkcjonowania przedsiębiorstwa: pozostanie z ekologii to, co się opłaca. Pewne jest, że CSR i zarządzanie ekologiczne pomagają przedsiębiorcy ogarniać trudną rzeczywistość.
1. Środowiskowe wyzwania pojawiają się bez jakichkolwiek zapowiedzi i tylko odpowiednie przygotowanie w firmie sprawia, że nie jest ona zaskoczona zmianą przepisów prawnych, obowiązków ewidencyjnych, ceną energii, czy zachowaniem konsumentów. Sklep wprowadza płatne torby na zakupy i zarabia na czymś, na czym do tej pory tracił.
2. Nie opłaca się wdrażać drogich systemów ISO czy EMAS, ani liczyć emisji klimatycznych, gdy firma nie posiada własnych zakładów produkcyjnych a klienci nie widzą takiej potrzeby.
Pomimo trudności i niejasności w postrzeganiu rezultatów zarządzania ekologicznego w firmie, sam fakt jego istnienia jest godny uwagi. Wartość ekologii w biznesie polega na tym, że dotyczy kwestii fundamentalnych. Dlatego, jeśli od początku jest odpowiednio prowadzone i oparte na filozofii zrównoważonego gospodarowania, ma szansę przetrwać. Piramida postępowania jest następująca: najpierw uczynić wszystko, by działać zgodnie z prawem, następnie minimalizować swój wpływ na środowisko naturalne, potem inwestować w to środowisko i ekologiczne produkty, by końcu podejmować działania filantropijne czy programy wolontariatu.
WNIOSEK dla wytrwałych
Podejmując decyzje biznesowe związane z ekologią polskie przedsiębiorstwa powinny zachowywać zdrowy rozsądek. Konieczne jest znalezienie równowagi miedzy ograniczaniem własnego wpływu na naturę a opłacalnością ekonomiczną planowanych i realizowanych rozwiązań w firmie. Tylko takie projekty, w których nie ma przegranych, można nazwać sukcesem. Projekty, w których wygrywa i środowisko i biznes.
Katarzyna Dulko
Więcej na ten temat: EKOmarketing