AXELKI na zielono, czyli tygodniowy rozkład jazdy to przykład akcji na temat eko-biura (firma Ringier Axel Springer Polska). Inicjatywa eko-biura powstała w polskim wydawnictwie, co oznacza, że bardziej inspirujące były tutaj trendy ekologiczne na krajowym rynku, niż przykłady z zachodniej centrali koncernu, która takich akcji nie przeprowadza. Wdrażanie projektów ekologicznych to co prawda nowość wśród firm wydawniczych w Polsce, ale generalnie w innych branżach już jest na nie wielka moda. Warto pooglądać, przeczytać ... a może i w waszej firmie pracownicy zgodzą się na sesję zdjęciową, w której będą promować zachowania proekologiczne na co dzień?
Standardy są w biurach zawsze podobne - dlatego żeby się wyróżnić, trzeba znaleźć jakiś jeden szczególny punkt dla danej firmy. Na przykład papier w firmie produkującej gazety albo książki - biznes wydawniczy polega w końcu w największym stopniu na sprzedaży produktów papierowych. I papier bardzo kojarzy się z biurem, a jeszcze bardziej z jego marnotrawieniem w biurach przez pracowników. Można apelować o drukowanie dwustronne, niedrukowanie w ogóle, albo nieużywanie marginesów. Można drukować na papierze ekologicznym, choć tu pojawia się pytanie - czy jest nim szybko odnawialny lśniący biały papier z eukaliptusa, czy szary z makulatury. Wiele z drukarek zacina się notorycznie od papieru z makulatury i cała akcja może przynieść więcej strat niż pożytku...
Drugi modny temat to selektywna zbiórka odpadów - tu wystarczy sprawna organizacja i dobre negocjacje z odbiorcami. Finansowo stosunkowo niewiele na tym zyskacie, poza tym, że nieco spadną opłaty za wywóz śmieci. Jest to jednak dobry temat na wszelkiego rodzaju konkursy: zbieranie elektro-sprzętu, czy starych komórek.
Projekty eko-biura oczywiście nie zmienią świata. Bardziej chodzi w nich o stworzenie przyjaznej atmosfery dla myślenia "w stylu ekologicznym" oraz samego pojęcia ekologii. W tej konwencji utrzymana jest akcja „AXELKI na zielono, czyli tygodniowy rozkład jazdy”. Kreskówki na plakatach to pięć tematów proekologicznych na każdy dzień tygodnia – od banalnego oszczędzania energii w biurze, przez podwożenie się wzajemne do pracy, uprawianie sportu dla zdrowia, na zrównoważonym podejściu do papieru skończywszy.
To co jest najważniejsze w jakichkolwiek projektach ekologicznych w firmie, to znalezienie porozumienia między ich abstrakcyjnym przesłaniem, a celami biznesowymi firmy.
Przesłanie
Ostatnia grafika z tygodnia ekologicznego w wydawnictwie Ringier Axel Springer Polska (grudzień 2009) – zatytułowana „Gazeta to dobry (eko) produkt” – ma szczególne znaczenie. Na rynku panuje przekonanie, że papier jest ekologicznie "zły", że przez gazety nie tylko powstają masy odpadów, ale też giną lasy równikowe, zwierzęta itp. Tymczasem branża papierowa może pokazać – także własnym pracownikom – że papier może być ekologiczny, a wszystko zależy od zrównoważonego podejścia do niego. Ma to sens, gdy wydawca gazet równocześnie konsekwentnie ogranicza zwroty publikacji z rynku, optymalizuje nakłady drukowane, sprawdza pochodzenie drewna, a nawet inwestuje w przyszłościowe projekty związane np. z produkcją papieru z eukaliptusa. Tylko w momencie, gdy wydawca gazet prowadzi rzeczywiste projekty ograniczające ten negatywny wpływ na środowisko, tylko gdy ma systemy kontrolujące nie tylko jakość druku, ale też pochodzenie surowców - wtedy komunikowanie o pozytywnych stronach ekologicznych własnego produktu ma sens. Komunikacja wewnętrzna w firmie po to jest, by potwierdzać działania, jakimi firma chwali się na zewnątrz.
Więcej na stronie: RASP - corporate responsibility
w tym miejscu do ściągnięcia w postaci pliku PDF:
Raport o komunikacji ekologicznej w Axel Springer Polska oraz Raport CSR GRI A+.
Uwaga! Akcja AXELKI na zielono została wyróżniona przez Ministerstwo Środowiska jako przykład dobrej praktyki! Linki:
Axel Springer Polska w akcjach edukacyjnych
Opis akcji na stronie Ministerstwa Środowiska