Definicja Interesariusza
Osoba lub podmiot zainteresowany działalnością firmy i ponoszący różnego typu ryzyko związane z jej funkcjonowaniem oraz te osoby bądź podmioty, na które firma wywiera poprzez swoją działalność wpływ. W przeciwieństwie do akcjonariusza (ang. shareholder) zainteresowanego przede wszystkim zyskiem z działalności spółki, interesariusze to grupa o wiele szersza obejmująca m.in. pracowników, klientów, kredytodawców, dostawców, administrację rządową, a w szerszym kontekście społeczeństwo lokalne, środowisko naturalne, opinię publiczną.
Termin wprowadzony przez Stanford Research Institute (1963)
Wyróżniamy następujące grupy interesariuszy:
I. Wewnętrzni a wsród nich:
Zarząd firmy
Pracownicy działów głównych np. dziennikarze w wydawnictwie, sprzedawcy w firmie handlowej
Pracownicy działów wydawniczych - biznesowych
Pracownicy wsparcia biznesu (support)
Relacje inwestorskie, PR, marketing
Produkcja (pracownicy fizyczni)
Dział zakupów
Dział BHP, szkolenia
II. Zewnętrzni
Organizacje pozarządowe
Klienci (reklamowi, czytelnicy)
Sektor finansowy / analitycy
Znane osobistości / autorytety
Łańcuch dostaw (“od drzewa do makulatury”)
Potencjalni pracownicy
Międzynarodowy właściciel spółki
Konkurencja
Rynki kapitałowe
Każda firma ma inną grupę klientów. Czasami na poziomie relacji z nimi nie jest w stanie stworzyć jednolitej linii produktu. Z jednej strony produkuje np. ekologiczne torby, z drugiej środki chemiczne.
Możliwe jest jednak wprowadzenie spójnego zarządzania prośrodowiskowego w firmie jako przedsiębiorstwie, a nie producencie kilku brandów. Wtedy, punkt ciężkości przenosi się na interesariuszy. Do najważniejszych należą: obecni i potencjalni pracownicy, partnerzy biznesowi, rządowi i pozarządowi, a także sektor relacji zewnętrznych, PR i marketingu firmy.
„Nowo odkrytych” interesariuszy interesuje firma jako podmiot zatrudniający, rzetelny i uczciwy pracodawca, jako firma, która kupuje surowce, ale też pozostawia po sobie odpady.
Katarzyna Dulko